Deze studie onderzoekt de ethische factoren die invloed hebben op docenten bij het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in het hoger onderwijs. Met een mixed methods-aanpak, die een systematische literatuurstudie (SLR), twee focusgroepen met IT-docenten, een enquête en vier interviews omvat, zijn in totaal 37 ethische factoren geïdentificeerd via de SLR en de focusgroepen.
De ethische factoren die uit de literatuurstudie en focusgroepen naar voren komen, benadrukken de verschillende perspectieven rondom de implementatie van AI. De resultaten van de enquête en interviews vormen een eerste stap naar verdere verkenning en generalisatie van de onderzoeksbevindingen.
De bevindingen dragen bij aan een verfijnd begrip van de ethische overwegingen bij het gebruik van AI door docenten en bieden waardevolle inzichten voor belanghebbenden in het hoger onderwijs. Deze studie vergroot niet alleen de ethische kennis over AI-implementatie, maar benadrukt ook het belang van diverse perspectieven in het vormgeven van ethische besluitvorming binnen het hoger onderwijs.
Auteurs: John van Meerten, Marlies van Steenbergen, Koen Smit, Berkhout, M
Lees de publicatie hier