Kunstmatige Intelligentie (AI) wordt steeds vaker gebruikt in de media, bijvoorbeeld voor het automatisch creƫren, personaliseren en verspreiden van media-inhoud. Deze ontwikkeling roept vragen op in de samenleving en binnen de mediasector over het verantwoord gebruik van AI.
Deze studie onderzoekt hoe verschillende belanghebbenden in mediabedrijven ethische kwesties rondom AI ervaren, en hoe ze deze interpreteren en toepassen in hun werk. We hebben een onderzoek uitgevoerd met 14 semi-gestructureerde interviews met diverse betrokkenen in zowel publieke als private mediabedrijven. De resultaten van deze interviews zijn in kaart gebracht om te laten zien hoe AI-toepassingen worden gestart, ontworpen, ontwikkeld en ingezet in de verschillende mediabedrijven.
Dit levert inzichten op in de huidige situatie en de uitdagingen met betrekking tot verantwoorde AI-praktijken in mediabedrijven.
Lees de publicatie hier
Auteurs: Mioch, T., Stembert, N., Timmers, C., Hajri, O., Wiggers, P., Harbers, M.