Virtual Influencers SWOCC

dinsdag 10 juni 2025

Het digitale marketinglandschap verandert razendsnel en heeft een nieuwe soort influencer voortgebracht: de virtuele influencer. Deze kunstmatig gecreëerde persona’s, gemaakt met CGI en AI, bieden merken een kans om hun publiek te bereiken met content die altijd veelzijdig en consistent is. Hoewel gebruikers virtuele influencers soms minder authentiek vinden dan menselijke influencers, blijkt uit dit onderzoek dat volgers sterke emotionele banden met hen kunnen opbouwen. Dit maakt hen tot een waardevolle optie voor langdurige marketingstrategieën.

In de SWOCC-publicatie ‘Virtual Influencers’, geven we professionals praktische handvatten voor het effectieve en verantwoorde gebruik van virtuele influencers. We verkennen wat virtuele influencers precies zijn, of mensen hen kunnen herkennen, hoe effectief ze zijn in vergelijking met menselijke influencers en of (en hoe) mensen relaties opbouwen met deze digitale persoonlijkheden. Tot slot bieden we een checklist die helpt bij het verantwoord inzetten van virtuele influencers als merkambassadeurs. 

Met bijdrage van Iris Withuis (Hogeschool Rotterdam)

Bekijk en bestel de publicatie hier