Wat zijn de belangrijkste kansen en uitdagingen rondom de implementatie van AI in de mediasector? En hoe kunnen mediaorganisaties zich kunnen opstellen als medeontwikkelaars van AI-oplossingen in plaats van ‘enkel’ gebruikers? Dat is waar het whitepaper ‘The Mediasector on its AI journey’ onder andere op in gaat. Het whitepaper is geschreven door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid in samenwerking met de VRT en met input van andere Europese media-experts.
“De recente AI-hype en de ethische zorgen eromheen dwingen veel mediaorganisaties om zich af te vragen of en vooral hoe ze zich met AI moeten bezighouden. Middels dit whitepaper reflecteren we op goede praktijkvoorbeelden. En we pleiten ervoor dat toekomstige AI-ontwikkelingen in de sector worden ingebed in holistische organisatiestrategieën, die een positieve impact hebben op de samenleving en ecologische duurzaamheid.” Rasa Bocyte, senior adviseur internationale samenwerkingen, Beeld & Geluid.
In het whitepaper staan vier kernthema’s centraal:
[1] Mediasector in de AI-keten: Mediaorganisaties kunnen een cruciale rol spelen door AI-tools te ontwikkelen samen met technologiebedrijven en onderzoekers. Dit stelt hen in staat om maatwerkoplossingen te creëren die aansluiten bij hun specifieke content en workflows. Lokalisatie en de focus op diversiteit in media-inhoud, zoals meertaligheid en archiefmateriaal, versterken de positie van mediaorganisaties als drijvende kracht achter AI-innovatie.
[2] AI-integratie: Er worden vijf paradoxen beschreven, zoals de spanning tussen snelle experimenten versus de soms trage adoptie op organisatieniveau; het dilemma tussen experimenteren met AI en het behouden van ethische en juridische controle. De auteurs bespreken ook de weerstand tegen de inzet van AI en de angst om achter te blijven; en de noodzaak versus de risico’s om data te delen met AI leveranciers.
[3] Praktische inzichten voor AI-integratie: Aanbevelingen zijn onder meer het opzetten van een ‘AI-charter’ voor ethische richtlijnen, het vormen van multidisciplinaire AI-teams en het investeren in langetermijn-partnerschappen. Organisaties worden aangemoedigd om te experimenteren met AI, en duidelijke evaluatiecriteria op te stellen om te bepalen of de tools daadwerkelijk bijdragen aan de missie van hun organisatie.
[4] Strategie voor AI binnen media organisaties: Het rapport stelt acht elementen voor,die de basis kunnen vormen voor een organisatiebrede AI-strategie, waaronder ethische overwegingen, transparantie richting het publiek, en het trainen van personeel om kritisch om te gaan met AI-technologieën. Ook wordt de nadruk gelegd op duurzaamheid, zowel ecologisch als binnen de data-infrastructuur.
Het whitepaper concludeert dat een succesvolle AI-strategie de mediasector kan helpen bij het benutten van technologische voordelen, terwijl tegelijkertijd ethische normen en publieke vertrouwen worden gewaarborgd. Je leest hier de volledige whitepaper.